woensdag 5 oktober 2011

TRANSITIE

behandelde ik eerder teletransiteur, realiseer ik mij nog eens te kijken naar TRANSITEUR
gegeven dat we wel weten wat tele is, nl. van afstand "iets doen" zoals televisieopnames bekijken (via de TELEvisie)

een uitstapje op het bekende kanaal levert een aantal opties ...;
9 zelfs ! (mijn lotsgetal)

  1.  transitie
    tran` si - tie [-(t)sie] («Latijn) de -woord (vrouwelijk) transities overgang van het ene onderwerp op het andere of van de ene toon in de andere
    Gevonden op http://www.woorden.org/woord/transitie
  2. transitie
    overgankelijk, intransitief, overdraagbaar
    Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/transitie
  3. Transitie
    In de 19e eeuw hadden we in West-Europa een hoog geboorte- en sterftecijfer. Vanaf het einde van de vorige eeuw daalde eerst het sterftecijfer en in deze eeuw ook het geboortecijfer. Deze beweging noemen we demografische transitie.
    Gevonden op http://www.digischool.nl/ak/onderbouw-vmbo/materia
  4. Transitie
    Abstract: begrip m.b.t. het gebruik van minderheids- en meerderheidstalen. Transitie vindt plaats als de meerderheidstaal de norm is, maar wanneer er wordt toegestaan dat er aandacht is voor de minderheidstaal.
    Tekst: Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de meerderheidstaal op school wordt gesproken ...
    Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10364
  5. transitie
    Aanduiding voor de overgang van een situatie van burgeroorlog of onderdrukking naar een rechtsstaat. Vooral in de jaren negentig belandde een groot aantal landen, in Oost- en Midden-Europa en in het Zuiden, in een politieke transitie. Een belangrijke kwestie is hoe rekenschap te geven van de schendi...
    Gevonden op http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma/1630
  6. transitie
    verandering in bouw of functie van iets
    Gevonden op http://zoeken.dokterdokter.nl/woord/transitie
  7. Transitie
    Let op: Spelling van 1858 transition, Fr., de overgang in eene rede, van de eene zaak tot de andere; ook de overgang in de muzijk, van den eenen toon tot den anderen
    Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10608
  8. Transitie
    Een `transitie` is een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld economie, cultuur, technologie, instituties en natuur en milieu. Verleden: Een bekende transitie uit het verleden was de transitie van ste...
    Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Transitie

  9. transitie
    1) Overgang
    Gevonden ophttp://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/tr

DE mogelijkheden gelezen te hebben acht ik 8 het meest van toepassing op de functie teletransiteur die ik geniet sinds ik hem inhoud geef (2001 bij stichting Waternet; vanaf 2002 met WA)

ik herhaal het nog eens hier:
Transitie Gevonden hier
Een `transitie` is een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld economie, cultuur, technologie, instituties en natuur en milieu.
Verleden: Een bekende transitie uit het verleden was de transitie van steenkool naar aardgas als belangrijkste energiedrager. ... (zie site voor meer)


Wat is nu de transitie die ik mag initiëren met mijn collega's en de stagiaire?

Was de stichting een bedrijf dat zorg gaf aan rioleringen, oppervlaktewater, dijkbeheer en waterbeheer mocht het zich ook gaan bezighouden met het drinkwater. Dit gegeven de prestaties op het gebied van ontwikkelslagen en combinatievermogen.

Historisch gezien kan dit nooit voor elkaar geboxd worden door lieden die wel sociaal zijn echter de nodige intelligentie ontberen (naar eigen melding). Vandaar dat men hiertoe individuen aantrok van befaamde software bedrijven als BSO/Origin , later Philps Eindhoven en KLM, koninklijke luchtvaart mij. Ook trok men vaardige lieden aan die zich in debat met politiek talent kon handhaven met de bekende spreuk "Je Maintiendrai". De stichtingsvorm was al uniek door een waterbedrijf te koppelen aan de gemeente Amsterdam. Door daar ook hervormingstalent aan toe te voegen met een genie was een gouden greep van het koppel Faber/Kruize. Dit vond plaats in het eerste kwartaal 2001. De horizontale verhouding met een megatalent was geboren en werd stijlvol ingezegend met voorhanden kwalitatieve middelen waar de factor Mens toonbeeld was voor de voorbeeldfunctie.

Ga daar maar aanstaan ...

Ik diende dus wat afstand te scheppen met collega's op de werkvloer.
En wel zo dat niet ik dat zelf deed maar de leiding die graag haar strepen siert met illustraties van wat het wel niet vermag.
Zo geschiedde en een feit van wat teletransitie inhoud was en passant vertoond.
(Noemt men dit een koninklijke zo niet prinselijke exercitie met sterallures)

Passend was dan ook de horizontale beloning met de collega AD die beiden een stoeltje opklommen. Wim werd via de secretaris functie de nieuwe voorzitter van het DB, een onafhankelijke positie terwijl hij de AD zelf had ingeweekt.
De afstand diende mij, kun je hier wel zeggen.
Ik nam de tijd om de functie "integraal directeur i.o." over te seinen omdat dit toch ook een onderdeel was van het functioneringsgesprek dat nog moet plaatsvinden sedert december 2000. Ik meende zelfs dat het handig was om Maarten van Poelgeest hierover te consulteren. Hij was immers bekend met de Tegenspraak en met dat wat de democratie zo nodig heeft: Anarchisme: de bron van vernieuwing en en passant de vernieuwende mens met een Holomind Perceiver geactiveerd als "lichaamsonvreemd breinhara".

De transitie is wel degelijk iets anders dan slechts een cultuurveranderingsproces - stapje voor stapje en telkens weer van nul af aan ...

                                 HET IS EEN CULTUUROMWENTELING

Dit benodigde nodige contacten met de Amerikaanse bewustzijnsrevalidatie Ken Wilber en zijn Integral Institute. Oon IONS werd geconsulteerd. En toen kwam al ras de CMS - City Montessori Schol uit Lucknow, India op mijn spoor.

Maar daarvoor wellicht details in de  autobiografie - als ik er nog tijd voor krijg ;-)

De ware transitie kwam voor mij dan ook via (Geronimo &) de Cosmic History Chronicle in 7 delen tot mij via de zender Valum Votan en zijn opvolg-ster Red Queen. 
Ik kon mij gelukkig prijzen na de  aanmelding bij de Open University in 2001 bij o.a. Poorters in de 17e eeuw en gevaarlijke denkers als Spinoza, Descarte, Locke, Hobbes. Het ging alemaal vanzelf en de kosmos werkte voor de weg die zich opende voor mijn talenten.

Ergo is de transitie hetzelfde als de betekenissen die de 2012 beweging er aan geeft?
En dan nog is het niet 2011 of 2013 ?

Regeren is Vooruitzien ...
en
"dat is geen Na Tuur maar Voor Tuur"

adios Lounge

1 opmerking:

  1. Dag s'ace,

    Laat ik eens een reactie op jouw blog plaatsen. Je weet dat ik me met transitie bezighoudt. Je was tot 9 definites gekomen.

    Ik beheer ook de website Uwiki met definities en kennis projecten. Bij het onderwerp transitie vindt je nog drie definities. Definitie één en drie zijn ook van toepasing op de "transiteur" (leuk woord, had ik nog niet aan gedacht).

    Op de website www.intransitie.eu vindt je transities op een rij.

    Over:
    Steenkool,
    gas, zie ook energieveiligheid.

    Het woord transitie wordt overigens ook al lang in de natuurkunde gebruikt voor de verandering van een systeem. Met andere woorden, transities zijn een natuurwet.

    Mischien kun je met je kennis van zaken ook wat commentaar geven op de pagina Transitie duurzaam zoetwater management?


    Vr. Gr. transiteur en natuurfenomeen
    Frits

    P.S. Ik heb flink wat linkjes gebruikt, ik zou zeggen verbindt je site op dezelfde manier op mijn domeintje.

    BeantwoordenVerwijderen